Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

Satu kaedah membuat promosi perniagaan kita ialah dengan mengadakan iklan. Iklan boleh dibuat di berbagai medai. TV, radio, akhbar, laman web, blog papan iklan dan sebagainya. Iklan di media begini sudah semestinya kena bayar. Harganya tidak murah malahan hingga puluhan ribu ringgit. Siapa yang mampu dan syarikat besar sahaja yang boleh mengiklankan jenama mereka di media yang saya sebut tadi.

Paling murah mungkin dengan membuat salinan foto copy dan disisihkan dalam akhbar harian atau mingguan. Kadar bayaran yang munasabah akan dikenakan oleh pengedar akhbar. Membuat banner juga mampu menjual produk kita dengan kos yang murah.

Saya terpanggil untuk mengulas satu siaran TV baru-baru ini mengenai iklan haram yang ditampal di merata tempat. Paling menyedihkan ditampal pada papan iklan orang lain. Ada yang berani menampal pada papan tanda arah yang dibina oleh majlis perbandaran mahupun daerah.

Apa sudah jadi ni? Saya pernah ternampak iklan ini di tampal pada tanda arah stesen minyak. Terdapat papan tanda jalan hilang ditampal dengan iklan mereka. Oh samseng sungguh orang yang melakukan perbuatan ini.

Saya pernah melihat seorang lelaki tua (bangsanya biarlah rahsia) membawa berkeping-keping kertas yang mengiklankan TV berbayar. Saya percaya semua orang pernah melihat kertas iklan di tampal pada kotak ibusawat telekom. Peti surat di pangsapuri kotor dengan kertas-kertas iklan ini. Malahan terdapat di pangsapuri penuh dengan kertas iklan yang ditampal pada saluran air pembungan air hujan dari bumbung.


Dua hari lepas saya bangkitkan perkara ini di dalam Facebook. Terdapat beberapa rakan FB yang memberi respon yang positif. Saudara Mursidi Ahamad memberitahu, "Saya ada pengalaman utk dikongsi bila tanda STOP ditampal sticker iklan. Berlaku accident sbb yg langgar tu kata takda pun STOP sign. Ada tapi dah tak nampak.". Beliau memberi respon mungkin kerana geram dengan iklan yang membuatkan dia kemalangan.



Seorang rakan FB memberitahu beliau mempunyai pengalaman bagaimana hari ini dibersihkan esok wujud ik lan baru. Pada saya ini kerja orang yang samseng. Pada saya mudah sahaja, kalau hari ini iklan itu dibersihkan elok letak pengintip. Jika terdapat orang hendak menampal kertas baru keesokkan hari maka tangkap saja orang itu.

Saya suka dengan seorang ahli majlis perbandaran dalam FB saya. Kata beliau report kat website mana-mana majlis tempatan. Pada hemat saya, kita boleh lapor, tapi kalau setiap kali wujud kerja-kerja haram ini dilakukan mana mungkin kita nak lapor setiap kali? Ini bukan kerja hakiki kita sebagai rakyat biasa.

Saya suka dengan cara Jabatan Kerja Raya (JKR). JKR meletakkan papan tanda yang besar di tepi jalanraya. Aduan kerosakkan jalan ke nombor DAPAT (32728). Atau lapor ke emel. Pengalaman saya sudah lebih enam tahun, apabila melaporkan kepada JKR, jalan akan disiapkan tidak sampai empat hari. Malahan emel saya kerap dijawab.

Pernah berlaku lima tahun dulu apabila jambatan kecil yang menghubungkan Jalan UKM ke Kajang pecah yang menyebabkan semua warga UKM, Bangi dan sekitarnya menghadapai masalah besar untuk ke Kajang. Saya kerap mengirimkan emel ke aduan JKR. Saya ingin memberitahu bahawa apabila jalan itu dibuka semula Jurutera JKR Hulu Langat mengirimkan emel kepada saya memberitahu jalan tersebut telah dibuka pada pukul 4.30 pagi. Syabas JKR.

Kita pernah dihebahkan dalam siaran berita TV ada pihak berkuasa tempatan membersihkan iklan-iklan haram ini. Tahniah dan harus diteruskan tanpa jemu.

Andainya seseorang ingin menggantung bunner di dalam kawasan majlis tempatan wajib memohon kebenaran dari pihak berkuasa, jika tidak iklan itu akan dibuang. Maka saya fikir iklan-iklan haram ini wajib diambil tindakkan.

Kejadian ini mungkin akibat ingin mencari rezeki namun jangan sampai orang yang mencari rezeki itu buta hati bahawa tempat yang ditampal itu boleh mengakibatkan kejadian yang tidak diingini terjadi kepada orang ramai. Kita pernah menonton satu iklan di TV mengenai ambulan gagal sampai ke rumah orang yang dalam kecemasan akibat tanda jalan telah rosak.

Ini masalah terpencil sebenarnya. Namun ia boleh menjadi masalah besar kalau berlaku kemalangan dan sebagainya. Masyarakat dan orang seperti saya boleh merakam gambar dan meletakkan dalam FB atau web dan akhbar. Tapi harapan saya jangan gambar-gambar begitu hanya menjadi hiasan sahaja.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita