Mari kita buat perkara yang sama

Kisah pertama:

Hari Ahad lepas disebelah pagi saya membuat salinan kunci di sebuah kedai. Kedainya sederhana sahaja tidak seperti kedai-kedai lain di dalam komplek perniagaan yang terkenal di Bandar Baru Bangi. Kedai itu bukan sebuah kedai kunci tetapi sebuah kedai menjual bag dan berbagai barang yang menyerupai sebuah kedai runcit.

Pemilik kedai berbangsa Cina, peramah orangnya walaupun saya baru pertama kali ke situ. Menariknya pemilik kedai ketika berbual dengan saya berkata, buat apa mau gaduh-gaduh bila berniaga. Sama-sama cari makan. 

Apabila saya bertanya, orang Cina ada yang suka bergaduh dalam bidang perniagaan. Pemilik kedai itu berkata ada, tetapi sangat kurang. Kenyataan beliau mengesahkan anggapan saya sebelum ini. Ini jelas dari cara dia menerima saya sebagai pelanggan sebentar tadi apabila ada sejenis kunci, dia tidak dapat membuatnya kerana agak mahal. Namun pemilik kedai ini mencadangkan saya pergi ke sebuah kedai di Hentian Kajang. Cara dia membuat syor itu memberikan saya satu tanggapan dia tidak tamak ketika berniaga. Malahan dia membantu rakan peniaga lain untuk mencari rezeki.

Sebelum ini saya pernah melihat pemilik kedai ini memiliki  pekerja dari kalangan OKU. Ketika ditanya perkara yang berkaitan beliau berkata, "Dia orang pun nak hidup. Saya bagi dia orang bekerja walaupun ada kekurangan. Hari ini saya bagi cuti".

Memberi makan kepada orang yang memerlukan
satu amalan mulia mulia (gambar hiasan)


Kisah kedua:

Hari Ahad yang sama disebelah malam: Kisahnya pendek sahaja apabila saya diberitahu oleh seorang pelajar ketika menjamu selera di kantin sebuah kolej kediaman di IPTA  ternama bahawa pemilik kantin itu begitu pemurah apabila memberi makan kepada pelajar miskin. 

Caranya dengan mencari nama-nama pelajar berkenaan di Unit Kaunseling dan menyediakan kupon makan percuma.Cuba kita bayangkan begitu pemurah beliau dalam mencari rezeki Allah.

Saya mencatatkan dua kisah ini untuk renungan bersama dan mengharapkan kita dapat melakukan perkara yang serupa dalam bidang yang kita mampu. kebajikan boleh dilakukan oleh semua orang dan tidak mengira apa bangsa.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita