Harga barang di Taman Negara Pahang


Kasut yang paling sesuai untuk bekerja di sungai

Minggu lepas (30hb Oktober-1 November 2009) saya bersama sembilan lagi peserta ke Taman Negara Pahang untuk satu tugasan merakam gambar. Taman Negara Pahang merupakan satu lokasi pelancongan yang menarik bagi anda yang sukakan alam sekitar yang hijau, damai dan sunyi.


Tanggapan awal hasil pengalaman Kamarul dan Ismail bahawa mungkin kurang terdapat kedai di sana maka saya dan beberapa orang rakan telah menyediakan beberapa bungkus biskut kerana kuatir tentang harga barang yang mungkin mahal.

Namun andaian itu salah apabila tiba di sana terdapat kedai-kedai yang menyediakan perkhidmatan seperti kedai runcit dan cenderamata.

Oleh kerana tugasan kami akan mengharungi sungai maka saya mencadangkan kepada rakan-rakan menggunakan kasut plastik yang murah. Harga kasut tersebut saya pernah beli hanya dalam lingkungan RM 5 sahaja.


Ketua saya Prof Dr. Kamarudin pada malam kedua telah membeli sepasang kasut dengan harga RM12. Selepas itu rakan-rakan saya yang lain terpengaruh untuk membeli kasut itu, cuma mereka bernasib baik dapat membeli dengan harga cuma RM8.50.

Saya mula terfikir bagaimana dengan jarak kedai tidak sampai 100 meter boleh menjual kasut pada harga yang berbeza.

Malam terakhir Prof Kamarudin membeli sekeping logo Taman Negara dengan harga RM10. Oleh kerana saya berminat dengan logo itu maka saya membelinya dengan harga cuma RM8! Saya bertanya pekedai kenapanya berbeza, beliau menjawab logo yang dibeli oleh Bos saya berlainan jenis. Namun apabila saya membuat perbandingan, logo tersebut 100% serupa dengan logo yang dibeli oleh Prof Kamarudin.

Keesokan harinya saya dibisikkan oleh Prof Kamarudin "Raai kat kedai bawah tu logo yang kita beli cuma RM5". Saya dan rakan-rakan lain terkejut kerana 50% lebih murah daripada harga yang dibeli oleh Bos kami. Akhirnya rakan saya Hj Ismail membeli 6 keping dengan harga cuma RM30 sahaja.

Pada hemat saya, harga barang yang tinggi di tempat pelancongan yang jauh dari pusat bandar adalah munasabah kerana ianya bergantung dari segi logistik. Namun harga barang yang berbeza diantara sebuah kedai di lokasi sama tidak harus berlaku.

Contoh harga air mineral di Pulau Dayang Bunting, Langkawi RM2 boleh diterima kerana menurut penjaga kedainya beliau perlu membayar sewa sampan RM200 sehari bagi membawa keperluan kedainya.

Seharusnya peniaga-peniaga perlu mengubah cara meletakkan harga demi memurnikan hubungan mereka dengan pelancong. Jangan jadikan satu kenangan pahit itu dibawa balik oleh pelancong untuk tatapan orang lain.

Pihak berwajib seharusnya memantau harga barang agar kejadian seperti yang kami alami tidak berulang lagi.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita