Dia seorang Seniman

Senator Tan Sri Jins Shamsudin nama besar dalam industri perfileman. Lakonannya yang mantap, wajahnya yang kacak membuatkan dia antara seniman yang menjadi ikon dalam dunia perfileman. Allah menentukannya maka dalam usia 73 tahun beliau masih sihat dan petah bercakap. Gaya ia bercakap seperti mana kita menonton lakonannya di layar perak mahupun dalam drama TV.


Ramai peminat mungkin tertanya-tanya bagaimana boleh wujud nama Jins. Menurut Tan Sri Jins, emaknya hendakkan nama Zin, namun ketika ayahnya membuat pendaftaran, polis yang membuat pendaftaran itu tidak boleh menyebut Zin, akhirnya tertulis Jins. Setelah dewasa beliau cuba menyemak nama Zin mengikut tahun kelahirannya. Namun nama Jins sahaja yang ada. Akhirnya nama Jins Shamsudin diterima. Nama Jins bukan nama samaran ia adalah nama sebenar dalam Maykadnya.

Dua hari lepas saya dan rakan-rakan sepejabat berpeluang bertemu dengan beliau ketika menjadi tetamu Pusat Penerbitan UKM. Saya pernah bertemu dengan Jins beberapa kali ketika bertugas merakam gambar dibeberapa lokasi dalam dan luar UKM, namun bertemu dan berbual secara dekat inilah pertama kali.

" Tanpa P Ramlee tiada Jins Shamsudin" itu ungkapan Tan Sri Jins ketika kami berbual di rung tamu pejabat. P Ramlee yang membawa beliau masuk menjadi hero dalam filem Pancadelima. P Ramlee banyak mengajar beliau menjadi pelakon.

"P Ramlee guru saya. Banyak kisah-kisah hidup P Ramlee dalam ingatan saya. Jadi tiada siapa yang mampu menyelami rahsia hidupnya. Baik kisah susah payahnya, kisah percintaannya yang agung" tegas Tan Sri Jins.

Di awal tahun 80an, pernah usaha membuat filem bertajuk P Ramlee menemui kegagalan kerana fakta yang terdapat dalam filem tersebut jauh menyimpang dari kisah asal. Banyak menyentuh kisah-kisah kurang senonoh arwah cuba diketengahkan.

"Ini tidak baik menjatuhkan maruah orang dalam filem!" Tegas Senator Jins.

"Saya, dalam keadaan sekarang masih menaruh harapan untuk menyiapkan dua buah filem, Pasir Salak dan P Ramlee. Saya harus membawa kisah beliau kerana dia guru saya!", kata Tan Sri Jins.

Mungkin kebetulan, ayah Tan Sri Jins meninggal pada tarikh yang sama dengan P Ramlee meninggal. Justeru kerana masalah yang hadapi oleh beliau setelah kematian ayah pengajiannya tergendala di luar negara. Sekarang beliau sedang menyambung pengajian ijazah Phd di Universiti Utara Malaysia.


"Umur saya sudah 73 tahun nak buat apa lagi dengan ijazah itu? Tapi pada saya ia akan menjadi pembakar semangat untuk anak-anak, untuk menunjukkan orang seni juga boleh belajar. Kini sudah ramai orang-orang seni berpelajaran tinggi" sambung Tan Sri Jins.

Dipertemuan yang boleh saya anggap sebagai siri "pengkisahan seniman " itu telah banyak membuahkan kisah-kisah lama beliau. Beliau seronok menceritakan kejayaan penubuhan FINAS, ASWARA hasil cadangan beliau. Menurut Senator Jins lagi, pengiktirafan keatas ASWARA juga merupakan hasil cadangan beliau selaku Senator. Kini nasib anak-anak seni sudah terbela, tidak seperti zaman beliau yang terpaksa belajar sendiri, mencari guru sendiri.

" Jika saya sudah tiada lagi bacalah buku ini (memoirnya) dan lihatlah gambar-gambar ini", demikian pesan Senator Tan Sri Jins Shamsudin ketika hendak meninggalkan kami di foyer Pusat Penerbitan UKM.

Beliau meninggalkan kami dengan memandu kereta mewahnya dan hilang dari pandangan. Saya masih merasakan beliau wujud dalam adengan filem atau drama. Banyak kisah-kisah dicerita kepada saya dan rakan-rakan, namun ada kisah yang beliau diminta tidak diketengahkan kepada umum. Kisah itu menjadi panduan hidup kami.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita